Forside > Vores analyser og kurser >  Rejsebureaubranchen
Bestil analysen Indholdsfortegnelse Hovedkonklusioner

Analysen af Rejsebureaubranchen

Mandag den 3. oktober 2017 udkom Analysen af Danmarks 194 største rejsebureauer for 18. år i træk. Analysen udgives i bogform, fylder godt 170 sider med bilag og koster, ligesom sidste år,  3600,- DKK + moms, og kan bestilles ved at sende en mail til ole@danskbrancheanalyse.dk.

Analysen tager udgangspunkt i rejsebureauernes senest indleverede regnskaber (2016 eller senere), og kombinerer denne info med andre relevante markedsinformationer, der samlet, giver et grundigt indblik i rejsebranchen som helhed og dennes økonomi.

Skal du først overbevises, kan du læse mere om analysen nedenfor:

Få overblik over økonomi, sektorer og ejerforhold

Ud over en præsentation af en lang række nøgletal for hvert enkelt rejsebureau, har vi også lavet en række afsnit for de forskellige "sektorer" i branchen.

I analysen har vi inddelt branchen i følgende sektorer:

  • Forretningsrejsebureauer
  • Charterbureauer
  • Leisurebureauer med oversøisk fokus
  • Leisurebureauer med fokus på Europa
  • Kør-selv-bureauer
  • Grossister
  • Incomingagenter
  • Internetbureauer i Norden
  • Busrejsebureauer
  • Skirejsebureauer
Vi kigger også på sprogrejsebureauer, bureauer med speciale i krydstogtsrejser og jagt/safari-bureauer.

Mand eller kvinde, stor eller lille? Dansk eller udenlandsk? Ny eller gammel? Jyde eller københavner?

Herudover analyserer vi blandt andet bureauernes resultater afhængigt af ejerforhold, om der sidder en mand eller kvinde i direktionen, om de er medlem af DRF, RID, eller om de er store eller små. Der kommer altid spændende og opsigtsvækkende konklusioner ud af disse tvær-analyser.

Top og bund

Endelig er der en oversigt over "top 20" blandt de bedste præstationer i branchen, når man ser på vækst, indtjening, overskudsgrad mv. Det er desværre ikke solstrålehistorier alt sammen, hvorfor der også er et afsnit over de "værste" præstationer i branchen. Vi gennemgår også rejsebureauernes balancer med et kristisk analytisk blik, og her får vi et godt indtryk af, hvem der pynter på regnskaberne, og hvem er i virkeligheden tjener endnu bedre, end resultatopgørelsen viser. Endelig laver vi vores traditionelle vurdering af, hvilke rejsebureauer der står overfor en konkursrisiko. Vi gennemgår også årets konkurser og ser, hvad der er sket med bureauernes aktiviteter og hvad der er sket med de mennesker, der stod bag konkurserne.

Hvad koster dit rejsebureau?

Traditionen tro indeholder analysen igen et arbejde med at fastslå handelspriserne for de bureauer der er handlet i branchen i løbet af det seneste års tid, så vi kan lære af, hvilke multipler derer blevet brugt, sådan at læser får redskaber til hvordan branchens bureauer værdiansættes. Vi har i skrivende stund identificeret 30 forskellige bureauhandler, men når vi får det kortet ned til handler, vi kan finde oredntlige handelspriser på, så bliver det nok til omkring 15 virksomhedshandler som vi beskriver hver for sig.

Rejsebranchens millionærer:

Denne liste bliver igen i år opdateret, hvor vi, ud fra ejernes holdingselskaber og udbyttebetalinger, så vidt muligt prøver at følge, hvor pengene der tjenes egentlig havner henne, og hvem der er god for hvor mange millioner. Det siger sig selv, at opgørelsen af disse - ligesom resten af vores analyse - lejlighedsvis beror på estimater, fremfor stensikre regnskabstal (der ofte er mangelfulde), men som altid sagligt funderet.

Hvem har glæde af analysen?

Rejsebureauerne selv:

Analysen omsætter svært talmateriale til forståelig tekst og overskuelige skemaer. På kort tid kan du få overblik over brachen - og din egen position indenfor den! Analysen er et godt redskab for dit bureau til at benchmarke egne resultater i forhold til branchen eller til de nærmeste konkurrenter. Du kan måle på vækst - eller mangel på samme - på dit dækningsbidrag, omsætning per medarbejder eller nogle af de andre tusindvis af tal, som analysen er spækket med. Som rejsebureau kan du også bruge analysen til at kigge konkurrenterne bedre efter i sømmene og se, udfra resultaterne, hvem det er værd at inspireres af, og hvem det bestemt ikke er...

Leverandører til branchen:
Er du leverandør til branchen, kan analysen bruges til i særdeleshed at sikre, at du får leveret til alle de relevante bureauer, og at du får talt med samtlige relevante kunder. Du kan også bruge analysen til at måle dit eget salg til branchen og se, hvem der egentlig godt kunne købe/sælge mere. Ikke mindst giver analysen også et enestående indblik i selskabernes kreditværdighed, der strækker sig langt ud over, hvad en almindelig brancheanalyse tilbyder. Som leverandør giver det dig en uundværlig viden til brug for mødet med kunden.

Investorer og nye i branchen:
For investorer og nye i branchen giver læsningen et godt indblik i en branche og dennes økonomi. Den kan lære dig af de bedste og sikre, at du måske heller ikke begår de samme fejl som de værste. Analysen er det eneste sted, hvor du som udefrakommende samlet kan få er grundigt overblik over den danske rejsebranche.

Er du blevet overbevist?

Prisen er kun 3600,- DKK + moms, og du kan som sagt bestille den hos ole@danskbrancheanalyse.dk.

Jeg håber at høre positivt fra dig.

Med venlig hilsen

Ole Egholm

Dansk Brancheanalyse Aps er stiftet og ejet af Ole Egholm, der er cand. merc. og MBA, og tidligere har været rejsebureaudirektør (1992-2006). Ole Egholm udgav sin første brancheanalyse om rejsebureaubranchen i år 2000. I 2005 stiftede han Dansk Brancheanalyse og har siden 2006 haft udgivelse af brancheanalyser som sin hovedbeskæftigelse. Formålet med Dansk Brancheanalyse er at kaste lys over økonomien i brancher, der ikke normalt udsættes for al for stor analytisk bevågenhed. En øget indsigt i en branches økonomi hjælper forhåbentligt aktørerne  i branchen og omverdenen til en bedre forståelse af erhvervet, hvilket på sigt bør kunne medvirke til en bedre indtjening i branchen og dermed et bedre skattegrundlag for samfundet. Dansk Brancheanalyse Aps er ikke afhængig af særlige aktørers eller branchers interesse, ej heller af annoncørers, og finansieres alene af læserne. I 2016/2017 har Dansk Brancheanalyse udgivet analyser af arkitektbranchen, revisionsbranchen, rejsebureaubranchen, reklamebranchen, restaurationsbranchen, bilforhandlerbranchen og hotelbranchen. Amalysen af rejsebureaubranchen udkommer for 18. år i træk den 3. oktober 2017.


 


Dansk Brancheanalyse Aps  |  Augustvej 60  |  2860 Søborg  |  Tel: +45 20956085  |  ole@pose.dk  |  CVR 29150176